SCRIPTOR 3-4/2018

Share

Convorbire între Ioan Holban și sociologul Nicu Gavriluță, „Ura negativă, ura pozitivă”: – E vorba că ura vine din instinct, iar cei care se opun urii sunt oameni care vin și pun o barieră culturală. – Da. Păi aici este esența problemei. În cazul urii dezlănțuite ai de-a face cu datele naturale, firești, primare, ale „omului de grotă”. Omul educat este cel care pune barieră urii prin constructele simbolice, culturale, juridice, sociale ale personalității sale. Totuși, mai trebuie spus ceva: ura nu dispare odată cu aceste bariere culturale… Poți înnobila ura. Eu mai găsesc o cale hermeneutică de terapie spirituală împotriva urii: aceea de a-i da urii un sens mai profund. Ura resemnificată poate fi preludiul unei viitoare iubiri și chiar al unei superioare înțelegeri. În alte pagini, Ioan Buduca e convins că hipnoza dă de gol „corpul eteric”: În afara stării de conştienţă obișnuite ar mai putea exista una. Explicația antroposofică este simplă și completă: hipnoza este o stare de somn indus prin voința unei alte persoane, care persoană preia comanda corpului eteric al persoanei adormite. Straniul explicației stă în postulatul existenței corpului eteric… Așa invizibil cum este, antroposofia îl descrie ca fiind responsabil, între altele, de imaginile amintirilor noastre. Invizibil ochilor fizici, el dă vizualitatea din „ochii” memoriei. În sumar (selectiv): Ion Pop, Gellu Dorian, Dan Bogdan Hanu, Gh. Drăgan, Viorel Mureșan, Ioan Florin Stanciu, Ștefan Afloroaiei, Horia Zilieru, Andrei Moldovan, Cristina Chiprian, Constantin Cubleșan, Maria Pilchin, Vasile Iancu, Stelian Țurlea, Eugen Uricaru. („Viața Românească”, nr. 6/ 2018)

Setting

Layout

reset default